четверг, 31 января 2013 г.


ПЛАН-КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Тема уроку: «Докладний письмовий переказ тексту з елементами опису приміщення».
Соціокультурна тема: «Кабінет Івана Франка».

Мета: на основі здобутих текстологічних знань формувати в учнів такі текстотворчі вміння: визначати тему та головну думку прослуханого тексту, складати його план, добирати адекватні змісту виражальні засоби мови, письмово відтворювати прослуханий текст за планом;
познайомити учнів з життям видатного письменника Івана Франка, з його приміщенням; збагачувати словниковий запас лексикою, пов’язаною з природою рідного краю, його історією і етнографією;
виховувати інтерес та повагу до минулого країни, любов до українського народу.

Тип уроку: переказ тексту.

Методи і прийоми: бесіда, зв’язні висловлювання учнів, читання. 
Обладнання:  Мультимедійна дошка, проектор, підручник.
                                  
Хід уроку

I. Організаційний момент.
·         Привітання

II. Мотивація навчальної діяльності.
Звучить українська мелодія. На фоні музики - вірш
Іван Гнатюк

Наша хата

Я люблю свою хату,
 і подвір'я, й садок.
 Де і сонця багато,
 і в жару — холодок.
 Тихо й затишно. Квіти
 коло хати цвітуть.
 І невтомно все літо
 бджоли в цвіті гудуть.
 Все для мене тут рідне:
 стіни — білі, як сніг,
 і віконце привітне,
 і дубовий поріг.
 І ряденця строкаті,
 й рушники на стіні,—
 навіть дим в нашій хаті
 рідно пахне мені.

·         Ви щойно прослухали поезію Івана Гнатюка «Наша хата». Як ви вважаєте, про що ми сьогодні на уроці будемо говорити?
·         Ми сьогодні говоримо про хату, точніше - про її інтер’єр. Але він незвичайний, бо це кабінет відомого вам письменника Івана Франка. Про нього нам стане відомо з тексту, який написав Михайло Мочульський – письменник, літературний критик і фольклорист. Він не тільки вивчав творчість Івана Франка, а ще й з ним товаришував.

ІII. Повідомлення теми та мети уроку.
·         Запишіть тему уроку: «Докладний письмовий переказ тексту з елементами опису приміщення». Сьогодні ми будемо вчитися письмово відтворювати прослуханий текст за планом.

IV. Підготовка до роботи над переказом.

·         Сприймання тексту: читання тексту вчителем.

Кабінет Івана Франка

·         Перевірка первинного сприйняття.
·         Чи таким ви уявляли собі кабінет І. Франка?
·         Що нового про життя Івана Франка ви дізналися з тексту?

V. Словникова робота.
·         Поясніть виділені орфограми, запам’ятайте написання і правильне наголошування слів.
Деревцями, кам’яних, монастир, портрет, невеличкій, зберігались,брошури, рукописні, листування.
·         Слово поставити вживається в кількох значеннях. У якому зі значень вжито це слово у тексті? Перевірте себе за словничком у кінці підручника. Складіть і запишіть 3 словосполучення з цим словом в інших значеннях. Поясніть значення слова рукописні за його будовою. Як ви розумієте вислови, виділені спеціальним шрифтом?
·         Знайдіть у тексті синонім до слова чимало. Доберіть синоніми до слів зрідка, обставлені, гарні.

VI. Робота над текстом, загальна характеристика: визначення теми та головної думки тексту; визначення стилю тексту; зясування покладеного в його основу типу мовлення.
·         До якого типу і стилю мовлення належить текст? (розповідь, опис, художній). Обґрунтуйте свою думку.
·         Доведіть, що в тексті поєднується розповідь та опис?
·         Визначте тему та основну думку тексту. (тема – кабінет Івана Франка, основна думка – його інтер’єр, деталі обстановки).
·         Які слова і вирази найкраще передають основну думку?
·         Яка роль опису в її розкритті?
·         Знайдіть початок опису інтер’єру та його закінчення.
·         Як будується опис?
·         У яких словах передано загальне враження від кімнати, на які деталі і чому автор звертає особливу увагу?

VII. Складання плану тексту.
·         Який вигляд мав будинок письменника?
·         Які речі прикрашали кабінет Франка?
·         Які речі розміщались на письмовому столі? Про що вони свідчать?
·         Скільки книг було в кімнаті? Як про це сказано в тексті? Про що свідчить велика кількість книг і рукописних матеріалів?
·         Що зберігалося в паперових коробочках? На чому поет писав свої вірші? Про що це свідчить?
·         Орієнтований план:
1)      Загальний вигляд будиночка.
2)      Кабінет Івана Франка.
            а. Картини.
            б. Меблі, їх розташування.
            в. Предмети, що свідчать про різнобічні інтереси Івана Франка, його прагнення до знань, працьовитість.
      3) Тут творив великий український письменник.

VIII. Усний переказ, його аналіз.
·         Ваше загальне враження від будинку Франка.
·         Опишіть інтер’єр в цілому, окремі предмети та їх ознаки.
·         Який висновок ви можете зробити.

IX. Повторне читання тексту.

X. Письмовий переказ.
·         Тепер я вам пропоную переказати письмово текст, дотримуючись складного плану.




1 комментарий:

  1. Карино, спробуйте зробити тло для тексту, щоб текст сприймався.
    Зніміть перевірку словом. Див. Рекомендації блогеру

    ОтветитьУдалить